Jak co roku uczniowie przypominali sobie postać Patrona naszej szkoły. Zdążyliśmy akurat przed przejściem klas starszych na naukę zdalną. Oto zdjęcia pokazujące nasze działania. 🙂
Tydzień z Patronem
Tydzień z Patronem klasa 1-3 Galeria
Jak co roku uczniowie przypominali sobie postać Patrona naszej szkoły. Zdążyliśmy akurat przed przejściem klas starszych na naukę zdalną. Oto zdjęcia pokazujące nasze działania. 🙂
Nuczanie Zdalne
W jaki sposób komuniści starali się podporządkować społeczeństwo
Nowe ruchy polityczne na ziemiach polskich
Uczniowie klas siódmych mieli na podstawie tekstu podręcznika wykonać tabelę pt: Nowe ruchy polityczne na ziemiach polskich w II połowie XIX wieku. Większość wykonała zadanie prawidłowo, obyło się bez poprawek. Gratuluję :). Poniżej zamieszczam zadanie wykonane przez Adama z 7c, które uznałam za najczytelniejsze.
QUIZ Rzeczypospolita pod rządami Wettinów
W ramach pracy zdalnej w klasach szóstych można było do tematu "Rzeczypospolita w czasach Wettinów" wykonać zadanie dodatkowe- quiz. Oto wzorowo wykonane zadanie Wiktorii z 6d. Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy.
“Polski Październik”
Uczniowie klas ósmych, realizując temat: Polski Październik, otrzymali zadanie zarekomendowania koledze/koleżance z innego miasta wizyty w poznańskim Muzeum Czerwca 1956.
Rekomendacja czyli polecenie komuś czegoś, zareklamowanie. W pracy liczyła się zawartość informacji i sposób jej przekazania.
Szkoda tylko, że wielu uczniów, zamiast pisać własnymi słowami, kopiowało fragmenty z Wikipedii, ściągi.pl lub innych prac, tylko minimalnie je zmieniając.
Jak można ciekawie i własnymi słowami polecić muzeum tak ważne dla mieszkańców Poznania można poczytać. 🙂
Czasy PRL – Zadania klas 8
Wzorcowe zadania dla klasy 8a i 8bc przygotowane na 23 marca. Ich autoramia są Igor z 8a i Debora z 8b
Czasy stanisławowskie-zadanie domowe. Klasa 6
Uczniowie klas 6c i 6d, zdobywając wiedzę o czasach stanisławowskich w Polsce, w ramach zadania domowego, szukali informacji o dziejach Wielkopolski w tym okresie. Oto prace z których można brać przykład. Gratuluję autorom.
Quizy – zadanie dla chętnych. Klasa 6
Zadanie dla chętnych wykonali Bartek i Wiktoria . Zachęcam do sprawdzenia swojej wiedzy. Może kogoś zainspirują.:)
Rewolucja w Królestwie Polskim 1905
Zadaniem uczniów klas siódmych było wykonanie notatki w formie tabeli, w której wiedzę z podręcznika, ewentualnie poszerzoną o wiedzę z e-podręcznika lub Internetu należało podzielić na przyczyny , przebieg i skutki rewolucji 1905-07 na ziemiach polskich. Wzorcowe zadania wykonali Szymon, Adam i Mateusz.
Organizacje niepodległościowe
Do tematu: "Organizacje niepodległościowe na początku XX wieku" uczniowie wszystkich klasy siódmych mieli wykonać prezentację pokazującą jakie organizacje niepodległościowe,gdzie założone, przez kogo i w jakim celu działały na ziemiach polskich pod zaborami. Zadanie , w różnym stopniu, wykonała większość uczniów. Prezentacje różniły się zawartością informacji. Byli tacy, którzy zgłębili treści Internetu, odpowiednio je zmodyfikowali i w ciekawy sposób zaprezentowali zdobytą wiedzę, ale byli też uczniowie, dla których nawet informacji z podręcznika było zbyt wiele, by je przetworzyć.
Komiks o Marii Curie Skłodowskiej
Uczniowie klas czwartych otrzymali w czasie epidemii zadanie długoterminowe historyczno- plastyczne. Mieli w formie komiksu zaprezentować postać i dzieje wybitej polskiej uczonej, dwukrotnej laureatki nagrody Nobla, Marii Curie Skłodowskiej. Najciekawsze prace przedstawiamy na stronie.
Mapa myśli o rycerzach
Uczniowie klas piątych, zapoznając się z historią średniowiecza, wykonali z pomocą mapy myśli notatki o dawnych rycerzach.Mieli opisać wyposażenie,etapy rycerskiej kariery,rycerskie zajęcia, cechy idealnego rycerza. Poniżej najciekawsze prace.
Epoka rozbiorów Polski
Uczniowie klas szóstych co kończą właśnie omawianie epoki rozbiorów Polski. Ostatnie zadanie z lekcji z 6.04 polegało na uporządkowaniu przyczyn upadku państwa polskiego na wewnętrzne i zewnętrzne oraz na wykonaniu ćwiczenia z mapą, gdzie podane miasta należało przyporządkować do konkretnego rozbioru. Zadanie nie było trudne, można je było zrobić wyłącznie z podręcznikiem, przepisując informacje a można było poszperać np. w e-podręczniku.
Tak zrobił Tymek. Gratulacje.
Polska opozycja demokratyczna sprzed czasów Solidarności
Celem zadania było zapoznanie się z najsłynniejszymi nazwiskami polskiej opozycji demokratycznej sprzed czasów Solidarności oraz z organizacjami jakie wtedy, oczywiście nielegalnie , działały. Niektórzy z ówczesnych działaczy to dzisiejsi znani politycy.
Większość uczniów ograniczyła się do notatki w zeszycie , w klasycznym stylu,czyli obok nazwiska- krótki opis. Poniżej dwa przykłady zadania wykonanego inaczej- mapa myśli Ali i notatka ze zdjęciami, podkreślona kolorami- Adama.
Przemowa
"Podpisany 5 listopada 1916 r. manifest cesarzy Niemiec oraz Austro-Węgier, dał nadzieję Polakom na odzyskanie wolności. Jednak była to wolność pod pewnymi warunkami. Granice Królestwa Polskiego nie były jasno określone, a władza i armia nadal miały spoczywać w rękach zaborców."
Skutki I wojny światowej
11 listopada 1918 roku we Francji w Compiègne podpisano zawieszenie broni kończące działania na frontach I wojny światowej.
“Wielka wojna” oznaczała całkowity rozpad dotychczasowego ładu światowego. Upadły stare mocarstwa, powstały nowe państwa, zmieniły się granice oraz stosunki społeczne i ekonomiczne.
Skutki polityczne
W wyniku I wojny światowej upadły trzy europejskie cesarstwa (Rosja, Niemcy, Austro-Węgry), a znaczenie zyskała Wielka Brytania, Francja i USA. Niemal całkowicie zmieniły się granice w Europie środkowej, południowej i wschodniej.
Sytuacja w Europie i Polsce w latach międzywojennych
Uczniowie klas siódmych poznają aktualnie sytuację w Europie i Polsce w latach międzywojennych. Chętni uczniowie wykonali prezentację opisującą inne niż europejskie wydarzanie z tamtego okresu.
EXPO 1940
Na podsumowanie przerabianego materialu uczniowie kl.7 otrzymali zadanie przedstawienia osiągnięć polskiego Dwudziestolecia miedzywojennego.
Mieli wyobrazić sobie, że II wojna światowa nie wybuchła i w 1940 Polska przygotowuje się do światowej wystawy EXPO w Londynie.
Zostali pracownikami firmy reklamowej, której powierzono przygotowanie materiałów promujących osiągnięcia naszego kraju z lat 1918-1939.
Mieli swobodę wyboru pomysłu. Mogli też swobodnie wybrać, które osiągnięcia w swojej pracy pokażą.
Kronika czasu pandemii
Czas pandemii przejdzie do historii. Uczniowie potrafili jednak wykorzystać te chwile by bliżej udokumentować co w tym czasie robili.
Rysnotki do historii
Uczniowie klasy integracyjnej mają bardzo utalentowanego plastycznie wychowawcę i nauczyciela wspomagającego, panią Martynę Wiecheć. W czasie lekcji on line stara się ona ułatwić swoim uczniom zrozumienie i zapamiętanie omawianych zagadnień "rysując" omawiany przez nauczyciela historii temat. Oto ostatnie prace .
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Raport szpiega
Uczniowie klasy 6d utrwalając wiedzę o Rzeczypospolitej szlacheckiej i ćwicząc tworzenie opowieści historycznej w oparciu o analizę tekstu przygotowali „Raport szpiega”.
Zawarcie Unii w Lublinie
Najciekawsze prace klasy 6a utrwalające wiedzę o Unii Lubelskiej
Powstanie Listopadowe
Powstanie listopadowe 1830-31 to jedno z ważniejszych wydarzeń polskiej walki o niepodległość. Uczniowie klas siódmych otrzymali w tym roku zadanie stworzenia Karty z pamiętnika uczestnika Powstania listopadowego. W ten sposób ćwiczyli tworzenie narracji historycznej- umiejętności z podstawy programowej. Do swojej pracy mogli wykorzystać tylko źródła z lekcji i podręcznik oraz własną wyobraźnię.
Wiosna Ludów
Wiosna Ludów to pierwsza ogólnoeuropejska rewolucja. Ludowy zryw wiosną 1848 roku miał także charakter narodowy. Była to m.in. walka o niepodległość lub autonomię.
Wzorowa Praca " Wiosna Ludów w Wielkopolsce"
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Reportaż
Historia II wojny światowej to bardzo ciekawy i rozległy temat. Jednak ujęcie go w całej jego różnorodności jest niemożliwe w podręczniku do klasy ósmej szkoły podstawowej. Dlatego powstał pomysł aby zamiast sprawdzianu spróbować wcielić się w rolę wojennego reportera i wirtualnie przenieść się na pole wybranej przez siebie bitwy II wojny.
Wieloreligijny współczesny Poznań
W dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wielowyznaniowość była normą. Katolik, protestant, prawosławny, muzułmanin, żyd modlili się w swoich świątyniach i mijali na ulicach miast czy spotykali na sejmikach i sejmach. Kwitła tolerancja religijna zagwarantowana w 1573 roku aktem Konfederacji warszawskiej.
Bitwa pod Oliwą
Jak pisał wybitny poznański marynista ( pisarz piszący o marynarach, okrętach, bitwach morskich) , Jerzy Pertek, pierwszą polską siłę zbrojna na morzu próbował stworzyć Zygmunt I Stary wystawiając listy kaperskie gdańskim żeglarzom. Najintensywniej działali oni w okresie 1520-22 napadając statki handlowe Moskwy. Jednak ten władca nie był „morskim” królem i dlatego nie kontynuował tej działalności kiedy sytuacja się ustabilizowała.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Prace uczniów w projekcie “Misja Ocalić od NIEpamięci”
W ramach Projektu " Misja Ocalić od NIEpamięci " przedstawiamy najciekawsze prace.
Akcja”Zapal znicz na grobie Powstańca Wielkopolskiego”
W tym roku świętowaliśmy 102 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną poznańskie obchody zamykały się w czterech akcjach, o których informowała miejska strona www: #POWSTANIENA102.
W trakcie nadsyłania prac okazało się, że w rodzinach naszych uczniów są wielkopolscy powstańcy, którzy okazywali się ich prapradziadkami, a pamięć o nich jest kultywowana z pokolenia na pokolenie.
Pocztówki w ramach Projektu “Jesteśmy ich potomkami”
W ramach Projektu " Powstanie Wielkopolskie 1918/1919 Pamiętamy! " przedstawiamy najciekawsze pocztówki nadesłane przez uczniów klas VII
Skutki Powstania Styczniowego – listy
O skutkach wydarzeń historycznych można pisać w różnej formie. Uczniowie klas siódmych, opisali je w liście do krewnych mieszkających w innym zaborze np. Galicji.
Zimna wojna i wyścig zbrojeń
Praca na lekcji może mieć różną formę. Edukacja zdalna, dając stały dostęp po Internetu umożliwiła zrobienie zwyczajnego zadania typu : poszukaj przyczyn i skutków i opisz krótko wydarzenie, w formie prezentacji pp. Na wykonanie zadnia uczniowie mieli 45 minut.
Poznańskie Forty
Film powstał w ramach zajęć historii w okresie edukacji zdalnej- marzec 2021r.. Był formą zaliczenia przerobionej partii materiału z przedmiotu. Wybrane prace pokazują w jak kreatywny sposób uczniowie poradzili sobie z zadaniem
Zabytki architektury klasycystycznej w Wielkopolsce
Położona na zachodnich rubieżach Rzeczypospolitej Wielkopolska ucierpiała bardzo podczas III wojny północnej, toczyły się tu walki między zwolennikami Sasa i Leszczyńskiego, wędrowały obce armie w trakcie wojny siedmioletniej . Dotknęły ją zniszczenia wojenne, kontrybucje, powodzie, głód i zarazy. Wyludniona podnosiła się powoli z upadku. Stąd tak wiele tutaj zabytków klasycystycznych- taka była wtedy moda. Odnaleźli je i zaprezentowali w ramach lekcji o kulturze polskiego oświecenia, uczniowie klas szóstych.
Jak praca organiczna i praca u podstaw ocaliły Wielkopolskę przed germanizacją w II połowie XIX wieku
W 1795 roku ostatecznie zniknęła z mapy Europy Rzeczpospolita Polska. Wielkopolska dostała się pod panowanie Prus. Od tego czasu władze pruskie stopniowo zwiększały wpływy niemczyzny dążąc do germanizacji zdobytego obszaru. Jednak nasi przodkowie nie poddawali się i od samego początku zaborów walczyli o utrzymanie polskości.
Jak pracując wspólnie dla dobra ogółu zwyciężyli można przeczytać w zamieszczonych poniżej artykułach autorstwa uczniów klasy siódmej.
Poznań i Wielkopolska w czasach Konstytucji 3 maja. 230 rocznica uchwalenia.
230 lat temu posłowe Sejmu Czteroletniego uchwalili dokument, który miał zreformować nasze państwo, przywrócić mu chwałę i potęgę. To Konstytucja
3 maja. Pierwszy tak postępowy dokument w Europie. Mimo, że nie uratował wtedy naszego państwa przed upadkiem, stał się nadzieją na przyszłość dla pokoleń walczących o odbudowę Polski.
Uczniowie klas szóstych, na zakończenie swojej edukacji w tej klasie, przygotowali prace przypominające tamto wydarzenie.