230 lat temu posłowe Sejmu Czteroletniego uchwalili dokument, który miał zreformować nasze państwo, przywrócić mu chwałę i potęgę. To Konstytucja
3 maja. Pierwszy tak postępowy dokument w Europie. Mimo, że nie uratował wtedy naszego państwa przed upadkiem, stał się nadzieją na przyszłość dla pokoleń walczących o odbudowę Polski.
Uczniowie klas szóstych, na zakończenie swojej edukacji w tej klasie, przygotowali prace przypominające tamto wydarzenie.
Rok Szkolny 2020/2021
Jak praca organiczna i praca u podstaw ocaliły Wielkopolskę przed germanizacją w II połowie XIX wieku
W 1795 roku ostatecznie zniknęła z mapy Europy Rzeczpospolita Polska. Wielkopolska dostała się pod panowanie Prus. Od tego czasu władze pruskie stopniowo zwiększały wpływy niemczyzny dążąc do germanizacji zdobytego obszaru. Jednak nasi przodkowie nie poddawali się i od samego początku zaborów walczyli o utrzymanie polskości.
Jak pracując wspólnie dla dobra ogółu zwyciężyli można przeczytać w zamieszczonych poniżej artykułach autorstwa uczniów klasy siódmej.
Zabytki architektury klasycystycznej w Wielkopolsce
Położona na zachodnich rubieżach Rzeczypospolitej Wielkopolska ucierpiała bardzo podczas III wojny północnej, toczyły się tu walki między zwolennikami Sasa i Leszczyńskiego, wędrowały obce armie w trakcie wojny siedmioletniej . Dotknęły ją zniszczenia wojenne, kontrybucje, powodzie, głód i zarazy. Wyludniona podnosiła się powoli z upadku. Stąd tak wiele tutaj zabytków klasycystycznych- taka była wtedy moda. Odnaleźli je i zaprezentowali w ramach lekcji o kulturze polskiego oświecenia, uczniowie klas szóstych.
Poznańskie Forty
Film powstał w ramach zajęć historii w okresie edukacji zdalnej- marzec 2021r.. Był formą zaliczenia przerobionej partii materiału z przedmiotu. Wybrane prace pokazują w jak kreatywny sposób uczniowie poradzili sobie z zadaniem
Zimna wojna i wyścig zbrojeń
Praca na lekcji może mieć różną formę. Edukacja zdalna, dając stały dostęp po Internetu umożliwiła zrobienie zwyczajnego zadania typu : poszukaj przyczyn i skutków i opisz krótko wydarzenie, w formie prezentacji pp. Na wykonanie zadnia uczniowie mieli 45 minut.
Skutki Powstania Styczniowego – listy
O skutkach wydarzeń historycznych można pisać w różnej formie. Uczniowie klas siódmych, opisali je w liście do krewnych mieszkających w innym zaborze np. Galicji.
Pocztówki w ramach Projektu “Jesteśmy ich potomkami”
W ramach Projektu " Powstanie Wielkopolskie 1918/1919 Pamiętamy! " przedstawiamy najciekawsze pocztówki nadesłane przez uczniów klas VII
Akcja”Zapal znicz na grobie Powstańca Wielkopolskiego”
W tym roku świętowaliśmy 102 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną poznańskie obchody zamykały się w czterech akcjach, o których informowała miejska strona www: #POWSTANIENA102.
W trakcie nadsyłania prac okazało się, że w rodzinach naszych uczniów są wielkopolscy powstańcy, którzy okazywali się ich prapradziadkami, a pamięć o nich jest kultywowana z pokolenia na pokolenie.
Prace uczniów w projekcie “Misja Ocalić od NIEpamięci”
W ramach Projektu " Misja Ocalić od NIEpamięci " przedstawiamy najciekawsze prace.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Bitwa pod Oliwą
Jak pisał wybitny poznański marynista ( pisarz piszący o marynarach, okrętach, bitwach morskich) , Jerzy Pertek, pierwszą polską siłę zbrojna na morzu próbował stworzyć Zygmunt I Stary wystawiając listy kaperskie gdańskim żeglarzom. Najintensywniej działali oni w okresie 1520-22 napadając statki handlowe Moskwy. Jednak ten władca nie był „morskim” królem i dlatego nie kontynuował tej działalności kiedy sytuacja się ustabilizowała.
Wieloreligijny współczesny Poznań
W dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wielowyznaniowość była normą. Katolik, protestant, prawosławny, muzułmanin, żyd modlili się w swoich świątyniach i mijali na ulicach miast czy spotykali na sejmikach i sejmach. Kwitła tolerancja religijna zagwarantowana w 1573 roku aktem Konfederacji warszawskiej.
Reportaż
Historia II wojny światowej to bardzo ciekawy i rozległy temat. Jednak ujęcie go w całej jego różnorodności jest niemożliwe w podręczniku do klasy ósmej szkoły podstawowej. Dlatego powstał pomysł aby zamiast sprawdzianu spróbować wcielić się w rolę wojennego reportera i wirtualnie przenieść się na pole wybranej przez siebie bitwy II wojny.
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Wiosna Ludów
Wiosna Ludów to pierwsza ogólnoeuropejska rewolucja. Ludowy zryw wiosną 1848 roku miał także charakter narodowy. Była to m.in. walka o niepodległość lub autonomię.
Wzorowa Praca " Wiosna Ludów w Wielkopolsce"
Powstanie Listopadowe
Powstanie listopadowe 1830-31 to jedno z ważniejszych wydarzeń polskiej walki o niepodległość. Uczniowie klas siódmych otrzymali w tym roku zadanie stworzenia Karty z pamiętnika uczestnika Powstania listopadowego. W ten sposób ćwiczyli tworzenie narracji historycznej- umiejętności z podstawy programowej. Do swojej pracy mogli wykorzystać tylko źródła z lekcji i podręcznik oraz własną wyobraźnię.
Zawarcie Unii w Lublinie
Najciekawsze prace klasy 6a utrwalające wiedzę o Unii Lubelskiej
Raport szpiega
Uczniowie klasy 6d utrwalając wiedzę o Rzeczypospolitej szlacheckiej i ćwicząc tworzenie opowieści historycznej w oparciu o analizę tekstu przygotowali „Raport szpiega”.
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Konkursy 2020/2021
Edycja XIII. Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim
W grudniu odbyły się w szkole eliminacje do etapu powiatowego konkursu. Miały formę zdalną.
Oto nasi tegoroczni reprezentanci, którzy w marcu powalczą o główną nagrodę.
Więcej ...
Regulamin XIII Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim „Tobie Polsko ta kropla krwi wrzącej…”
Cele konkursu:
- popularyzacja wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim
- ukazanie wkładu Wielkopolan w odzyskanie niepodległości
- rozwijanie zainteresowań regionem, jego historią i tradycją
Wyniki konkursu ” Historia w Pudełku”
W listopadzie 2020 r., po raz drugi, odbył się w szkole Konkurs „Historia w pudełku”. Wzięli w nim licznie udział uczniowie z klas 4-7.
Dziękuję wszystkim uczniom, którzy tak aktywnie przystąpili do naszego Konkursu. W Galerii na stronie Historia w Dwudziestce można podziwiać ich prace. Wszystkie łączy wspólny temat- Zwycięskie bitwy Polaków.
II szkolny Konkurs “Historia w pudełku” Galeria
Galeria - II szkolny Konkurs "Historia w pudełku" 2020/2021
Zwycięskie bitwy Polaków
Regulamin “Historia w Pudełku” 2020/2021
Zapraszam wszystkich chętnych uczniów do wzięcia udziału w konkursie
" Historia w pudełku".
Prosimy o zapoznanie się z Regulaminem konkursu.