230 lat temu posłowe Sejmu Czteroletniego uchwalili dokument, który miał zreformować nasze państwo, przywrócić mu chwałę i potęgę. To Konstytucja
3 maja. Pierwszy tak postępowy dokument w Europie. Mimo, że nie uratował wtedy naszego państwa przed upadkiem, stał się nadzieją na przyszłość dla pokoleń walczących o odbudowę Polski.
Uczniowie klas szóstych, na zakończenie swojej edukacji w tej klasie, przygotowali prace przypominające tamto wydarzenie.
Nauczanie Zdalne
Jak praca organiczna i praca u podstaw ocaliły Wielkopolskę przed germanizacją w II połowie XIX wieku
W 1795 roku ostatecznie zniknęła z mapy Europy Rzeczpospolita Polska. Wielkopolska dostała się pod panowanie Prus. Od tego czasu władze pruskie stopniowo zwiększały wpływy niemczyzny dążąc do germanizacji zdobytego obszaru. Jednak nasi przodkowie nie poddawali się i od samego początku zaborów walczyli o utrzymanie polskości.
Jak pracując wspólnie dla dobra ogółu zwyciężyli można przeczytać w zamieszczonych poniżej artykułach autorstwa uczniów klasy siódmej.
Zabytki architektury klasycystycznej w Wielkopolsce
Położona na zachodnich rubieżach Rzeczypospolitej Wielkopolska ucierpiała bardzo podczas III wojny północnej, toczyły się tu walki między zwolennikami Sasa i Leszczyńskiego, wędrowały obce armie w trakcie wojny siedmioletniej . Dotknęły ją zniszczenia wojenne, kontrybucje, powodzie, głód i zarazy. Wyludniona podnosiła się powoli z upadku. Stąd tak wiele tutaj zabytków klasycystycznych- taka była wtedy moda. Odnaleźli je i zaprezentowali w ramach lekcji o kulturze polskiego oświecenia, uczniowie klas szóstych.
Poznańskie Forty
Film powstał w ramach zajęć historii w okresie edukacji zdalnej- marzec 2021r.. Był formą zaliczenia przerobionej partii materiału z przedmiotu. Wybrane prace pokazują w jak kreatywny sposób uczniowie poradzili sobie z zadaniem
Zimna wojna i wyścig zbrojeń
Praca na lekcji może mieć różną formę. Edukacja zdalna, dając stały dostęp po Internetu umożliwiła zrobienie zwyczajnego zadania typu : poszukaj przyczyn i skutków i opisz krótko wydarzenie, w formie prezentacji pp. Na wykonanie zadnia uczniowie mieli 45 minut.
Skutki Powstania Styczniowego – listy
O skutkach wydarzeń historycznych można pisać w różnej formie. Uczniowie klas siódmych, opisali je w liście do krewnych mieszkających w innym zaborze np. Galicji.
Pocztówki w ramach Projektu “Jesteśmy ich potomkami”
W ramach Projektu " Powstanie Wielkopolskie 1918/1919 Pamiętamy! " przedstawiamy najciekawsze pocztówki nadesłane przez uczniów klas VII
Akcja”Zapal znicz na grobie Powstańca Wielkopolskiego”
W tym roku świętowaliśmy 102 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną poznańskie obchody zamykały się w czterech akcjach, o których informowała miejska strona www: #POWSTANIENA102.
W trakcie nadsyłania prac okazało się, że w rodzinach naszych uczniów są wielkopolscy powstańcy, którzy okazywali się ich prapradziadkami, a pamięć o nich jest kultywowana z pokolenia na pokolenie.
Prace uczniów w projekcie “Misja Ocalić od NIEpamięci”
W ramach Projektu " Misja Ocalić od NIEpamięci " przedstawiamy najciekawsze prace.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Bitwa pod Oliwą
Jak pisał wybitny poznański marynista ( pisarz piszący o marynarach, okrętach, bitwach morskich) , Jerzy Pertek, pierwszą polską siłę zbrojna na morzu próbował stworzyć Zygmunt I Stary wystawiając listy kaperskie gdańskim żeglarzom. Najintensywniej działali oni w okresie 1520-22 napadając statki handlowe Moskwy. Jednak ten władca nie był „morskim” królem i dlatego nie kontynuował tej działalności kiedy sytuacja się ustabilizowała.
Wieloreligijny współczesny Poznań
W dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wielowyznaniowość była normą. Katolik, protestant, prawosławny, muzułmanin, żyd modlili się w swoich świątyniach i mijali na ulicach miast czy spotykali na sejmikach i sejmach. Kwitła tolerancja religijna zagwarantowana w 1573 roku aktem Konfederacji warszawskiej.
Reportaż
Historia II wojny światowej to bardzo ciekawy i rozległy temat. Jednak ujęcie go w całej jego różnorodności jest niemożliwe w podręczniku do klasy ósmej szkoły podstawowej. Dlatego powstał pomysł aby zamiast sprawdzianu spróbować wcielić się w rolę wojennego reportera i wirtualnie przenieść się na pole wybranej przez siebie bitwy II wojny.
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Wiosna Ludów
Wiosna Ludów to pierwsza ogólnoeuropejska rewolucja. Ludowy zryw wiosną 1848 roku miał także charakter narodowy. Była to m.in. walka o niepodległość lub autonomię.
Wzorowa Praca " Wiosna Ludów w Wielkopolsce"
Powstanie Listopadowe
Powstanie listopadowe 1830-31 to jedno z ważniejszych wydarzeń polskiej walki o niepodległość. Uczniowie klas siódmych otrzymali w tym roku zadanie stworzenia Karty z pamiętnika uczestnika Powstania listopadowego. W ten sposób ćwiczyli tworzenie narracji historycznej- umiejętności z podstawy programowej. Do swojej pracy mogli wykorzystać tylko źródła z lekcji i podręcznik oraz własną wyobraźnię.
Zawarcie Unii w Lublinie
Najciekawsze prace klasy 6a utrwalające wiedzę o Unii Lubelskiej
Raport szpiega
Uczniowie klasy 6d utrwalając wiedzę o Rzeczypospolitej szlacheckiej i ćwicząc tworzenie opowieści historycznej w oparciu o analizę tekstu przygotowali „Raport szpiega”.
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Rysnotki do historii
Uczniowie klasy integracyjnej mają bardzo utalentowanego plastycznie wychowawcę i nauczyciela wspomagającego, panią Martynę Wiecheć. W czasie lekcji on line stara się ona ułatwić swoim uczniom zrozumienie i zapamiętanie omawianych zagadnień "rysując" omawiany przez nauczyciela historii temat. Oto ostatnie prace .
Kronika czasu pandemii
Czas pandemii przejdzie do historii. Uczniowie potrafili jednak wykorzystać te chwile by bliżej udokumentować co w tym czasie robili.
EXPO 1940
Na podsumowanie przerabianego materialu uczniowie kl.7 otrzymali zadanie przedstawienia osiągnięć polskiego Dwudziestolecia miedzywojennego.
Mieli wyobrazić sobie, że II wojna światowa nie wybuchła i w 1940 Polska przygotowuje się do światowej wystawy EXPO w Londynie.
Zostali pracownikami firmy reklamowej, której powierzono przygotowanie materiałów promujących osiągnięcia naszego kraju z lat 1918-1939.
Mieli swobodę wyboru pomysłu. Mogli też swobodnie wybrać, które osiągnięcia w swojej pracy pokażą.
Sytuacja w Europie i Polsce w latach międzywojennych
Uczniowie klas siódmych poznają aktualnie sytuację w Europie i Polsce w latach międzywojennych. Chętni uczniowie wykonali prezentację opisującą inne niż europejskie wydarzanie z tamtego okresu.
Skutki I wojny światowej
11 listopada 1918 roku we Francji w Compiègne podpisano zawieszenie broni kończące działania na frontach I wojny światowej.
“Wielka wojna” oznaczała całkowity rozpad dotychczasowego ładu światowego. Upadły stare mocarstwa, powstały nowe państwa, zmieniły się granice oraz stosunki społeczne i ekonomiczne.
Skutki polityczne
W wyniku I wojny światowej upadły trzy europejskie cesarstwa (Rosja, Niemcy, Austro-Węgry), a znaczenie zyskała Wielka Brytania, Francja i USA. Niemal całkowicie zmieniły się granice w Europie środkowej, południowej i wschodniej.
Przemowa
"Podpisany 5 listopada 1916 r. manifest cesarzy Niemiec oraz Austro-Węgier, dał nadzieję Polakom na odzyskanie wolności. Jednak była to wolność pod pewnymi warunkami. Granice Królestwa Polskiego nie były jasno określone, a władza i armia nadal miały spoczywać w rękach zaborców."
Polska opozycja demokratyczna sprzed czasów Solidarności
Celem zadania było zapoznanie się z najsłynniejszymi nazwiskami polskiej opozycji demokratycznej sprzed czasów Solidarności oraz z organizacjami jakie wtedy, oczywiście nielegalnie , działały. Niektórzy z ówczesnych działaczy to dzisiejsi znani politycy.
Większość uczniów ograniczyła się do notatki w zeszycie , w klasycznym stylu,czyli obok nazwiska- krótki opis. Poniżej dwa przykłady zadania wykonanego inaczej- mapa myśli Ali i notatka ze zdjęciami, podkreślona kolorami- Adama.
Epoka rozbiorów Polski
Uczniowie klas szóstych co kończą właśnie omawianie epoki rozbiorów Polski. Ostatnie zadanie z lekcji z 6.04 polegało na uporządkowaniu przyczyn upadku państwa polskiego na wewnętrzne i zewnętrzne oraz na wykonaniu ćwiczenia z mapą, gdzie podane miasta należało przyporządkować do konkretnego rozbioru. Zadanie nie było trudne, można je było zrobić wyłącznie z podręcznikiem, przepisując informacje a można było poszperać np. w e-podręczniku.
Tak zrobił Tymek. Gratulacje.
Mapa myśli o rycerzach
Uczniowie klas piątych, zapoznając się z historią średniowiecza, wykonali z pomocą mapy myśli notatki o dawnych rycerzach.Mieli opisać wyposażenie,etapy rycerskiej kariery,rycerskie zajęcia, cechy idealnego rycerza. Poniżej najciekawsze prace.
Komiks o Marii Curie Skłodowskiej
Uczniowie klas czwartych otrzymali w czasie epidemii zadanie długoterminowe historyczno- plastyczne. Mieli w formie komiksu zaprezentować postać i dzieje wybitej polskiej uczonej, dwukrotnej laureatki nagrody Nobla, Marii Curie Skłodowskiej. Najciekawsze prace przedstawiamy na stronie.
Organizacje niepodległościowe
Do tematu: "Organizacje niepodległościowe na początku XX wieku" uczniowie wszystkich klasy siódmych mieli wykonać prezentację pokazującą jakie organizacje niepodległościowe,gdzie założone, przez kogo i w jakim celu działały na ziemiach polskich pod zaborami. Zadanie , w różnym stopniu, wykonała większość uczniów. Prezentacje różniły się zawartością informacji. Byli tacy, którzy zgłębili treści Internetu, odpowiednio je zmodyfikowali i w ciekawy sposób zaprezentowali zdobytą wiedzę, ale byli też uczniowie, dla których nawet informacji z podręcznika było zbyt wiele, by je przetworzyć.
Projekty- Rok Szkolny 2019/2020

Tydzień z Patronem
Stało się tradycją, że w październiku przypominamy sobie życie i zasługi patrona naszej szkoły, króla Stefana Batorego. Tydzień z Batorym trwał od 21 do 25 października. Każdy poziom klas miał inne zadanie, dostosowane do możliwości dzieci. Wykonane prace są eksponowane w klasach i na szkolnych korytarzach.
Poznań i poznaniacy w czasie II wojny światowej
Celem projektu jest zebranie informacji o wojennych losach mieszkańców miasta i samego grodu Przemysła.
Projekt jest adresowany do uczniów z klas 8b i 8c.
Praca projektowa wykonana według poniższych zasad posłużyć ma do stworzenia wystawy upamiętniającej 75 rocznicę zakończenia II wojny światowej.
BohaterON
Na potrzeby wydarzenia zaprzyjaźnione X LO użyczyło nam aulę. Spotkaliśmy się tam z kilkoma klasami licealistów oraz z uczniami sąsiedniej szkoły, SP 51.

Szkoła pamięta
W ramach akcji MEN „Szkoła pamięta” członkowie Koła historycznego naszej szkoły przypomnieli całej szkolnej społeczności postać nastoletniego bohatera najnowszej historii Polski, Romka Strzałkowskiego. Skorzystali przy tym z ogłoszeń szkolnego dziennika Librus.
Konkursy 2019/2020
Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Poznaniu i Wielkopolsce “60 punktów na 6”
Sprawozdanie z finału
XIII Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy o Poznaniu i Wielkopolsce
„60 punktów na 6 – Poznań w popkulturze”
25 luty 2020r.
Patronat honorowy wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Spotkanie finałowe zgromadziło 22 drużyny z 13 poznańskich szkół podstawowych. Rywalizacja odbywała się w dwóch kategoriach wiekowych: 4-6 i 7-8.
Spośród trzech zadań, które miały wykonać drużyny najtrudniejsze okazało się zadanie 3, wymagające sprawnego posługiwania się nożem! Należało obrać ze skórki „pyrę” a wygrywała ta drużyna, która miała najdłuższą obierkę. Za każde 5cm bieżących obierki przewidziano 1punkt.
Pozostałe zadania- napisanie opowiadania o poznańskich przygodach gwiazdy PYRKONU i wykonanie tematycznej pracy plastycznej nie sprawiły uczniom większych kłopotów.
Regulamin Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wlkp
Edycja XII. Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim
„Tobie Polsko ta kropla krwi wrzącej”
I. Organizator:
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
II. Cele konkursu:
– popularyzacja wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim
– ukazanie wkładu Wielkopolan w odzyskanie niepodległości
– rozwijanie zainteresowań regionem, jego historią i tradycją
III. Uczestnicy konkursu:
Konkurs organizowany jest dla uczniów szkół podstawowych (klasy VI – VIII)
i szkół ponadpodstawowych
IV. Terminarz konkursu:
– etap szkolny – do dnia 17 grudnia 2019 r.
– etap wojewódzki – 21 marca 2020 r.
Regulamin I Międzyszkolnego Konkursu Królewscy Patroni Piątkowskich Osiedli 2019/2020
Regulamin I Międzyszkolnego Konkursu
Królewscy Patroni Piątkowskich Osiedli
2019/2020
1. Organizatorem Konkursu jest Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 8 w Poznaniu. Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak
2. Celem konkursu jest:
- popularyzowanie wiedzy o mieście rodzinnym,
- rozwijanie zainteresowania historią Polski,
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości,
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i selekcji materiału oraz pracy w zespole,
- zacieśnianie więzi z małą ojczyzną
Historia w Pudełku
Zapraszam wszystkich chętnych uczniów do wzięcia udziału w konkursie " Historia w pudełku".
Regulamin
1. Konkurs jest przeznaczony dla klas 4-8.
2. Należy przedstawić dowolne wydarzenie historyczne w pudełku (np: w pudełku po butach).
3. Na wewnętrznej stronie wieczka pudełka należy przedstawić makietę przestrzenną wydarzenia oraz informację o wydarzeniu, na wierzchu pudełka należy umieścić tytuł pracy.
4. Oceniany będzie pomysł, atrakcyjność pracy, estetyka wykonania, różnorodność użytego materiału oraz przedstawienie wydarzenia historycznego.
5. Prace należy przekazać nauczycielom historii do 23.03.2020r.
6. Najlepiej wykonane pracę zostaną nagrodzone i wystawione w Domu Kultury Jagiellonka.
Koordynatorem konkursu jest pani Agata Szuba.
Historia w pudełku- finał konkursu
W czasie pandemii udało sie przeprowadzić szkolny konkurs historyczny.Przybrał on trochę inną forme niż pierwotnie zakładano. Uczniowie zamiast gotowej pracy przesłali jej fotografie.
A oto niektóre prace konkursowe "Historia w pudełku". Uczniowie klas 4-8 wybierali sobie wydarzenie z historii, które umieszczali w niedużym pudełku.
W takim pudełku znajdowała się makieta wydarzenia, postacie oraz opis. Efekty prac są wspaniałe. Uczniów zainteresowały takie wydarzenia jak: bitwa pod Grunwaldem, lądowanie na księżycu, II wojna Światowa, chrzest Mieszka I, podpisanie edyktu nantejskiego, powstanie warszawskie, a nawet ścięcie Karola I Stuarta.Szkoda tylko, że nie możemy ich podziwiać w szkolę....