230 lat temu posłowe Sejmu Czteroletniego uchwalili dokument, który miał zreformować nasze państwo, przywrócić mu chwałę i potęgę. To Konstytucja
3 maja. Pierwszy tak postępowy dokument w Europie. Mimo, że nie uratował wtedy naszego państwa przed upadkiem, stał się nadzieją na przyszłość dla pokoleń walczących o odbudowę Polski.
Uczniowie klas szóstych, na zakończenie swojej edukacji w tej klasie, przygotowali prace przypominające tamto wydarzenie.
Nauczanie Zdalne
Jak praca organiczna i praca u podstaw ocaliły Wielkopolskę przed germanizacją w II połowie XIX wieku
W 1795 roku ostatecznie zniknęła z mapy Europy Rzeczpospolita Polska. Wielkopolska dostała się pod panowanie Prus. Od tego czasu władze pruskie stopniowo zwiększały wpływy niemczyzny dążąc do germanizacji zdobytego obszaru. Jednak nasi przodkowie nie poddawali się i od samego początku zaborów walczyli o utrzymanie polskości.
Jak pracując wspólnie dla dobra ogółu zwyciężyli można przeczytać w zamieszczonych poniżej artykułach autorstwa uczniów klasy siódmej.
Zabytki architektury klasycystycznej w Wielkopolsce
Położona na zachodnich rubieżach Rzeczypospolitej Wielkopolska ucierpiała bardzo podczas III wojny północnej, toczyły się tu walki między zwolennikami Sasa i Leszczyńskiego, wędrowały obce armie w trakcie wojny siedmioletniej . Dotknęły ją zniszczenia wojenne, kontrybucje, powodzie, głód i zarazy. Wyludniona podnosiła się powoli z upadku. Stąd tak wiele tutaj zabytków klasycystycznych- taka była wtedy moda. Odnaleźli je i zaprezentowali w ramach lekcji o kulturze polskiego oświecenia, uczniowie klas szóstych.
Poznańskie Forty
Film powstał w ramach zajęć historii w okresie edukacji zdalnej- marzec 2021r.. Był formą zaliczenia przerobionej partii materiału z przedmiotu. Wybrane prace pokazują w jak kreatywny sposób uczniowie poradzili sobie z zadaniem
Zimna wojna i wyścig zbrojeń
Praca na lekcji może mieć różną formę. Edukacja zdalna, dając stały dostęp po Internetu umożliwiła zrobienie zwyczajnego zadania typu : poszukaj przyczyn i skutków i opisz krótko wydarzenie, w formie prezentacji pp. Na wykonanie zadnia uczniowie mieli 45 minut.
Skutki Powstania Styczniowego – listy
O skutkach wydarzeń historycznych można pisać w różnej formie. Uczniowie klas siódmych, opisali je w liście do krewnych mieszkających w innym zaborze np. Galicji.
Pocztówki w ramach Projektu “Jesteśmy ich potomkami”
W ramach Projektu " Powstanie Wielkopolskie 1918/1919 Pamiętamy! " przedstawiamy najciekawsze pocztówki nadesłane przez uczniów klas VII
Akcja”Zapal znicz na grobie Powstańca Wielkopolskiego”
W tym roku świętowaliśmy 102 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną poznańskie obchody zamykały się w czterech akcjach, o których informowała miejska strona www: #POWSTANIENA102.
W trakcie nadsyłania prac okazało się, że w rodzinach naszych uczniów są wielkopolscy powstańcy, którzy okazywali się ich prapradziadkami, a pamięć o nich jest kultywowana z pokolenia na pokolenie.
Prace uczniów w projekcie “Misja Ocalić od NIEpamięci”
W ramach Projektu " Misja Ocalić od NIEpamięci " przedstawiamy najciekawsze prace.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Bitwa pod Oliwą
Jak pisał wybitny poznański marynista ( pisarz piszący o marynarach, okrętach, bitwach morskich) , Jerzy Pertek, pierwszą polską siłę zbrojna na morzu próbował stworzyć Zygmunt I Stary wystawiając listy kaperskie gdańskim żeglarzom. Najintensywniej działali oni w okresie 1520-22 napadając statki handlowe Moskwy. Jednak ten władca nie był „morskim” królem i dlatego nie kontynuował tej działalności kiedy sytuacja się ustabilizowała.
Wieloreligijny współczesny Poznań
W dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wielowyznaniowość była normą. Katolik, protestant, prawosławny, muzułmanin, żyd modlili się w swoich świątyniach i mijali na ulicach miast czy spotykali na sejmikach i sejmach. Kwitła tolerancja religijna zagwarantowana w 1573 roku aktem Konfederacji warszawskiej.
Reportaż
Historia II wojny światowej to bardzo ciekawy i rozległy temat. Jednak ujęcie go w całej jego różnorodności jest niemożliwe w podręczniku do klasy ósmej szkoły podstawowej. Dlatego powstał pomysł aby zamiast sprawdzianu spróbować wcielić się w rolę wojennego reportera i wirtualnie przenieść się na pole wybranej przez siebie bitwy II wojny.
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Wiosna Ludów
Wiosna Ludów to pierwsza ogólnoeuropejska rewolucja. Ludowy zryw wiosną 1848 roku miał także charakter narodowy. Była to m.in. walka o niepodległość lub autonomię.
Wzorowa Praca " Wiosna Ludów w Wielkopolsce"
Powstanie Listopadowe
Powstanie listopadowe 1830-31 to jedno z ważniejszych wydarzeń polskiej walki o niepodległość. Uczniowie klas siódmych otrzymali w tym roku zadanie stworzenia Karty z pamiętnika uczestnika Powstania listopadowego. W ten sposób ćwiczyli tworzenie narracji historycznej- umiejętności z podstawy programowej. Do swojej pracy mogli wykorzystać tylko źródła z lekcji i podręcznik oraz własną wyobraźnię.
Zawarcie Unii w Lublinie
Najciekawsze prace klasy 6a utrwalające wiedzę o Unii Lubelskiej
Raport szpiega
Uczniowie klasy 6d utrwalając wiedzę o Rzeczypospolitej szlacheckiej i ćwicząc tworzenie opowieści historycznej w oparciu o analizę tekstu przygotowali „Raport szpiega”.
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Rysnotki do historii
Uczniowie klasy integracyjnej mają bardzo utalentowanego plastycznie wychowawcę i nauczyciela wspomagającego, panią Martynę Wiecheć. W czasie lekcji on line stara się ona ułatwić swoim uczniom zrozumienie i zapamiętanie omawianych zagadnień "rysując" omawiany przez nauczyciela historii temat. Oto ostatnie prace .
Prace Uczniów
Przemiany społeczne i kulturowe w drugiej połowie XX wieku
Prezentacja powstała jako rozszerzenie tematu "Przemiany społeczne i kulturowe w drugiej połowie XX wieku" w klasie 8.Uczniowie skupili się na dwóch tematach " Terroryzm" "Segregacja rasowa w USA"
Narodziny Faszyzmu
Faszyzm, który okrutnie wstrząsnął Europą dwudziestego wieku, był masowym ruchem politycznym o charakterze skrajnie nacjonalistycznym, zmierzającym do stworzenia państwa totalitarnego. Powstał w zubożałych krajach europejskich (głównie Włochy i Niemcy) jako protest przeciwko rozstrzygnięciom pierwszej wojny światowej. Faszyzm był ideologią ludzi pokonanych, głęboko rozczarowanych i spragnionych odwetu. Opowiadał się zarówno przeciw: demokracji, pluralizmowi partyjnemu, liberalizmowi, parlamentaryzmowi, kapitalizmowi, ideologii lewicowej, a także chrześcijaństwu.
Narodziny faszyzmu w Niemczech
Nazizm , niemiecka skrajna odmiana faszyzmu, opierająca się na rasizmie, w szczególności na antysemityzmie, czerpiąca z haseł zarówno nacjonalistycznych, jak i socjalnych. Ideologia państwowa w czasie sprawowania władzy w totalitarnych Niemczech przez NSDAP w latach 1933–1945
I wojna światowa
I wojna światowa była w większości wojną pozycyjną , (front zachodni } poprzez zastosowanie karabinów maszynowych i arterii. Aby przełamać linię przeciwnika zaczęto używać samoloty, czołgi oraz gazy bojowe.
Życiorysy Wielkopolan zasłużonych dla Ojczyzny w czasie II Wojny światowej
Warto o tym pamiętać, we wrześniu 1939 roku rozpoczęła się okupacja niemiecka w Wielkopolsce. Fala terroru, która we wrześniu 1939 roku ogarnęła całą Wielkopolskę miała różne przyczyny. Naszym celem jest upamiętnienie osób związanych z wydarzeniami tego czasu. Pokazujemy życiorysy Wielkopolan zasłużonych dla Ojczyzny w czasie II Wojny światowej.
Wehikuł czasu
Prace uczniów klas 8 na podsumowanie działu o II wojnie światowej.
Zadaniem uczniów było wejście w role reportera wojennego i opisanie jednej z bitew II wojny światowej
7 cudów świata starożytnego
Uczniowie klas piątych zapraszają do odwiedzenie jednego z Siedmiu Cudów Świata Starożytnego!
Zadaniem piątoklasistów było stworzenie reklamy biura turystycznego działającego w Milecie 2500 lat temu. Należało przemyśleć trasę wycieczki, atrakcje i transport do jednej z najwspanialszych budowli świata starożytnego. Zapraszamy do podróży w czasie!
Pamiątki rodzinne
Czwartoklasiści odkrywają przeszłość swojej rodziny poprzez rozmowy o historiach związanych z pamiątkami rodzinnymi. Uczniowie przynieśli rozmaite przedmioty: ordery, zdjęcia, elementarze, zeszyty, biżuterię ale i naszych babć i dziadków – np. szydełko. Dzieci przeprowadziły w domu wywiady o przeszłości rodziny – m.in. o zawodach, imionach występujących w rodzinie. Przodkowie naszych uczniów byli świadkami i uczestnikami ważnych wydarzeń w historii m.in. powstania wielkopolskiego i powstania warszawskiego.
Projekt „Antyk w Poznaniu”
W Poznaniu historia znajduje się na wyciągnięcie ręki. Przekonali się o tym uczniowie klas piątych, którzy szukali miejsc nawiązujących do dokonań Rzymian i Greków. Antyczne elementy odnaleźli w kamienicach, budynkach publicznych, kościołach, elementach dekoracji parków i pomnikach.
Dzieła wielkich mistrzów renesansu
W szóstej klasie poznajemy dzieła wielkich mistrzów renesansu. Laura, Natasza, Mateusz, Janek i Robert znaleźli na Łazarzu prawdziwą perełkę - doskonałą kopię Piety Michała Anioła.
Historia Strajku dzieci wrzesińskich
Wielkopolanie walczą o prawo do własnego języka w XIX wieku . Historia Strajku dzieci wrzesińskich .
Strajk rozpoczął się 20 maja 1901 roku po masowej chłoście, jaką nauczyciele szkoły we Wrześni wymierzyli uczniom sprzeciwiającym się nauce religii w j. niemieckim.
Powstanie Wielkopolskie w naszej szkole
Powstanie Wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu i trwało 52 dni, w ciągu których swym zasięgiem objęło całą Wielkopolskę. W tym roku po raz pierwszy rocznica rozpoczęcia zrywu obchodzona była jako święto państwowe.
Uczniowie i nauczyciele Dwudziestki od lat kultywują pamięć o Powstaniu Wielkopolskim i jego bohaterach.
W tym roku włączyli się w akcję Samorządu Województwa Wielkopolskiego "1918 na co dzień". Polegała na wyrażeniu wdzięczności poległym powstańcom poprzez czynność, którą lubią robić i w którą wpisana została liczba 1918 (rok wybuchu Powstania Wielkopolskiego).
Jak wielka była kreatywność Dwudziestkowiczów pokazuje galeria na naszej stronie.
Reportaże dotyczące wojny poza Europą
Zadaniem uczniów klas ósmych było opisanie przebiegu wybranej bitwy stoczonej w trakcie II wojny światowej poza Europą, wskazanie okoliczności bitwy ( miejsce, czas, przeciwnicy), skutków, ciekawostek.
Relacja z pozycji reportera, który przybywa na miejsce bitwy, widzi jej ślady, może porozmawiać z uczestnikami bitwy.
konflikty kolonialne w XIX wieku
Zadanie dla chętnych w klasach siódmych : prezentacja o wybranym konflikcie kolonialnym XIX wieku.
Halloween i Wszystkich Świętych
Jak to się dzieje, że Halloween obchodzone jest w Ameryce, skoro pochodzi z Wielkiej Brytanii i Irlandii? Dotarł tam wraz z migrującymi Irlandczykami i Szkotami, którzy tłumnie przybywali do Stanów Zjednoczonych w XIX wieku. Dzięki zabawnym zwyczajom, uwielbianym zwłaszcza przez dzieci, szybko zaczął być obchodzony w całym kraju.
Wiosna Ludów w Europie
Zgłębiając historię Europy uczniowie klas siódmych przygotowywali artykuły prasowe do sylwestrowego wydania 1848 Herold Magazine London. Niektóre grupy wykazały się dużym talentem dziennikarskim. Strona stworzona z artykułów subiektywnie wybranych ze wszystkich klas przez nauczyciela historii 😊. Pisownia oryginalna.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Tygodniówka z historii PS 1862r
Dostałem zadanie z historii, żeby przenieść się w czasie do jesieni 1862 r. i opisać co się wtedy działo na terenach Królestwa Polskiego. Przyznam się, że nie było to dla mnie łatwe zadanie. Po pierwsze jak cofnąć się tak daleko? Po drugie bałem się, że jeśli uda mi się tam przenieść, to czy powrócę do mojej rzeczywistości? Długo nad tym myślałem i pokonywałem własne rozterki aż nagle przypomniałem sobie o Wehikule Czasu. Odszukałem go i nagle znalazłem się w innej rzeczywistości.