Warto o tym pamiętać, we wrześniu 1939 roku rozpoczęła się okupacja niemiecka w Wielkopolsce. Fala terroru, która we wrześniu 1939 roku ogarnęła całą Wielkopolskę miała różne przyczyny. Naszym celem jest upamiętnienie osób związanych z wydarzeniami tego czasu. Pokazujemy życiorysy Wielkopolan zasłużonych dla Ojczyzny w czasie II Wojny światowej.
— Prace Uczniów —
Wehikuł czasu
Prace uczniów klas 8 na podsumowanie działu o II wojnie światowej.
Zadaniem uczniów było wejście w role reportera wojennego i opisanie jednej z bitew II wojny światowej
7 cudów świata starożytnego
Uczniowie klas piątych zapraszają do odwiedzenie jednego z Siedmiu Cudów Świata Starożytnego!
Zadaniem piątoklasistów było stworzenie reklamy biura turystycznego działającego w Milecie 2500 lat temu. Należało przemyśleć trasę wycieczki, atrakcje i transport do jednej z najwspanialszych budowli świata starożytnego. Zapraszamy do podróży w czasie!
Pamiątki rodzinne
Czwartoklasiści odkrywają przeszłość swojej rodziny poprzez rozmowy o historiach związanych z pamiątkami rodzinnymi. Uczniowie przynieśli rozmaite przedmioty: ordery, zdjęcia, elementarze, zeszyty, biżuterię ale i naszych babć i dziadków – np. szydełko. Dzieci przeprowadziły w domu wywiady o przeszłości rodziny – m.in. o zawodach, imionach występujących w rodzinie. Przodkowie naszych uczniów byli świadkami i uczestnikami ważnych wydarzeń w historii m.in. powstania wielkopolskiego i powstania warszawskiego.
Projekt „Antyk w Poznaniu”
W Poznaniu historia znajduje się na wyciągnięcie ręki. Przekonali się o tym uczniowie klas piątych, którzy szukali miejsc nawiązujących do dokonań Rzymian i Greków. Antyczne elementy odnaleźli w kamienicach, budynkach publicznych, kościołach, elementach dekoracji parków i pomnikach.
Dzieła wielkich mistrzów renesansu
W szóstej klasie poznajemy dzieła wielkich mistrzów renesansu. Laura, Natasza, Mateusz, Janek i Robert znaleźli na Łazarzu prawdziwą perełkę - doskonałą kopię Piety Michała Anioła.
Historia Strajku dzieci wrzesińskich
Wielkopolanie walczą o prawo do własnego języka w XIX wieku . Historia Strajku dzieci wrzesińskich .
Strajk rozpoczął się 20 maja 1901 roku po masowej chłoście, jaką nauczyciele szkoły we Wrześni wymierzyli uczniom sprzeciwiającym się nauce religii w j. niemieckim.
Powstanie Wielkopolskie w naszej szkole
Powstanie Wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu i trwało 52 dni, w ciągu których swym zasięgiem objęło całą Wielkopolskę. W tym roku po raz pierwszy rocznica rozpoczęcia zrywu obchodzona była jako święto państwowe.
Uczniowie i nauczyciele Dwudziestki od lat kultywują pamięć o Powstaniu Wielkopolskim i jego bohaterach.
W tym roku włączyli się w akcję Samorządu Województwa Wielkopolskiego "1918 na co dzień". Polegała na wyrażeniu wdzięczności poległym powstańcom poprzez czynność, którą lubią robić i w którą wpisana została liczba 1918 (rok wybuchu Powstania Wielkopolskiego).
Jak wielka była kreatywność Dwudziestkowiczów pokazuje galeria na naszej stronie.
Reportaże dotyczące wojny poza Europą
Zadaniem uczniów klas ósmych było opisanie przebiegu wybranej bitwy stoczonej w trakcie II wojny światowej poza Europą, wskazanie okoliczności bitwy ( miejsce, czas, przeciwnicy), skutków, ciekawostek.
Relacja z pozycji reportera, który przybywa na miejsce bitwy, widzi jej ślady, może porozmawiać z uczestnikami bitwy.
konflikty kolonialne w XIX wieku
Zadanie dla chętnych w klasach siódmych : prezentacja o wybranym konflikcie kolonialnym XIX wieku.
Wiosna Ludów w Europie
Zgłębiając historię Europy uczniowie klas siódmych przygotowywali artykuły prasowe do sylwestrowego wydania 1848 Herold Magazine London. Niektóre grupy wykazały się dużym talentem dziennikarskim. Strona stworzona z artykułów subiektywnie wybranych ze wszystkich klas przez nauczyciela historii 😊. Pisownia oryginalna.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Tygodniówka z historii PS 1862r
Dostałem zadanie z historii, żeby przenieść się w czasie do jesieni 1862 r. i opisać co się wtedy działo na terenach Królestwa Polskiego. Przyznam się, że nie było to dla mnie łatwe zadanie. Po pierwsze jak cofnąć się tak daleko? Po drugie bałem się, że jeśli uda mi się tam przenieść, to czy powrócę do mojej rzeczywistości? Długo nad tym myślałem i pokonywałem własne rozterki aż nagle przypomniałem sobie o Wehikule Czasu. Odszukałem go i nagle znalazłem się w innej rzeczywistości.
Podróż w czasie-autor Natalia S. VII a
Na dworze świeciło słońce, jeszcze była jesień, ale chłód można było już odczuć. Wydawało się jakby dopiero były wakacje a jeszcze chwilę i będziemy ubierać choinkę. Mama weszła do mojego pokoju i powiedziała:
- Wstawaj śpiochu, jest niedziela, jedziemy na wycieczkę – powiedziała mama podekscytowana.
- Gdzie? – zapytałam
- Niespodzianka, zostajemy w Poznaniu i łykniemy trochę historii – mama mówiła dalej podekscytowana.
W Królestwie Polskim jesienią 1862 autor Antonina Oleksyn 7b
W lutym uczniowie klas siódmych zapoznawali się z dziejami Powstania Styczniowego. Aby lepiej wczuli się w epokę i ćwiczyli tworzenie historycznej narracji, otrzymali zadanie napisania opowieści o wydarzeniach jesieni 1862 roku w królestwie Polskim w przededniu powstania. Praca Tosi była najlepsza.
Husaria Wiktoria Górniak
Chocim-1621r.
Szarża 600 husarzy rozbiła i spędziła z pola bitwy 10.000 żołnierzy armii tureckiej.
Na widok tego sułtan Osman II rozpłakał się z bezsilności.
Nauczanie zdalne
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Raport szpiega
Uczniowie klasy 6d utrwalając wiedzę o Rzeczypospolitej szlacheckiej i ćwicząc tworzenie opowieści historycznej w oparciu o analizę tekstu przygotowali „Raport szpiega”.
Zawarcie Unii w Lublinie
Najciekawsze prace klasy 6a utrwalające wiedzę o Unii Lubelskiej
Powstanie Listopadowe
Powstanie listopadowe 1830-31 to jedno z ważniejszych wydarzeń polskiej walki o niepodległość. Uczniowie klas siódmych otrzymali w tym roku zadanie stworzenia Karty z pamiętnika uczestnika Powstania listopadowego. W ten sposób ćwiczyli tworzenie narracji historycznej- umiejętności z podstawy programowej. Do swojej pracy mogli wykorzystać tylko źródła z lekcji i podręcznik oraz własną wyobraźnię.
Wiosna Ludów
Wiosna Ludów to pierwsza ogólnoeuropejska rewolucja. Ludowy zryw wiosną 1848 roku miał także charakter narodowy. Była to m.in. walka o niepodległość lub autonomię.
Wzorowa Praca " Wiosna Ludów w Wielkopolsce"
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Reportaż
Historia II wojny światowej to bardzo ciekawy i rozległy temat. Jednak ujęcie go w całej jego różnorodności jest niemożliwe w podręczniku do klasy ósmej szkoły podstawowej. Dlatego powstał pomysł aby zamiast sprawdzianu spróbować wcielić się w rolę wojennego reportera i wirtualnie przenieść się na pole wybranej przez siebie bitwy II wojny.
Wieloreligijny współczesny Poznań
W dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wielowyznaniowość była normą. Katolik, protestant, prawosławny, muzułmanin, żyd modlili się w swoich świątyniach i mijali na ulicach miast czy spotykali na sejmikach i sejmach. Kwitła tolerancja religijna zagwarantowana w 1573 roku aktem Konfederacji warszawskiej.
Bitwa pod Oliwą
Jak pisał wybitny poznański marynista ( pisarz piszący o marynarach, okrętach, bitwach morskich) , Jerzy Pertek, pierwszą polską siłę zbrojna na morzu próbował stworzyć Zygmunt I Stary wystawiając listy kaperskie gdańskim żeglarzom. Najintensywniej działali oni w okresie 1520-22 napadając statki handlowe Moskwy. Jednak ten władca nie był „morskim” królem i dlatego nie kontynuował tej działalności kiedy sytuacja się ustabilizowała.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Prace uczniów w projekcie “Misja Ocalić od NIEpamięci”
W ramach Projektu " Misja Ocalić od NIEpamięci " przedstawiamy najciekawsze prace.
Akcja”Zapal znicz na grobie Powstańca Wielkopolskiego”
W tym roku świętowaliśmy 102 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną poznańskie obchody zamykały się w czterech akcjach, o których informowała miejska strona www: #POWSTANIENA102.
W trakcie nadsyłania prac okazało się, że w rodzinach naszych uczniów są wielkopolscy powstańcy, którzy okazywali się ich prapradziadkami, a pamięć o nich jest kultywowana z pokolenia na pokolenie.
Pocztówki w ramach Projektu “Jesteśmy ich potomkami”
W ramach Projektu " Powstanie Wielkopolskie 1918/1919 Pamiętamy! " przedstawiamy najciekawsze pocztówki nadesłane przez uczniów klas VII
Skutki Powstania Styczniowego – listy
O skutkach wydarzeń historycznych można pisać w różnej formie. Uczniowie klas siódmych, opisali je w liście do krewnych mieszkających w innym zaborze np. Galicji.
Zimna wojna i wyścig zbrojeń
Praca na lekcji może mieć różną formę. Edukacja zdalna, dając stały dostęp po Internetu umożliwiła zrobienie zwyczajnego zadania typu : poszukaj przyczyn i skutków i opisz krótko wydarzenie, w formie prezentacji pp. Na wykonanie zadnia uczniowie mieli 45 minut.
Poznańskie Forty
Film powstał w ramach zajęć historii w okresie edukacji zdalnej- marzec 2021r.. Był formą zaliczenia przerobionej partii materiału z przedmiotu. Wybrane prace pokazują w jak kreatywny sposób uczniowie poradzili sobie z zadaniem
Zabytki architektury klasycystycznej w Wielkopolsce
Położona na zachodnich rubieżach Rzeczypospolitej Wielkopolska ucierpiała bardzo podczas III wojny północnej, toczyły się tu walki między zwolennikami Sasa i Leszczyńskiego, wędrowały obce armie w trakcie wojny siedmioletniej . Dotknęły ją zniszczenia wojenne, kontrybucje, powodzie, głód i zarazy. Wyludniona podnosiła się powoli z upadku. Stąd tak wiele tutaj zabytków klasycystycznych- taka była wtedy moda. Odnaleźli je i zaprezentowali w ramach lekcji o kulturze polskiego oświecenia, uczniowie klas szóstych.
Jak praca organiczna i praca u podstaw ocaliły Wielkopolskę przed germanizacją w II połowie XIX wieku
W 1795 roku ostatecznie zniknęła z mapy Europy Rzeczpospolita Polska. Wielkopolska dostała się pod panowanie Prus. Od tego czasu władze pruskie stopniowo zwiększały wpływy niemczyzny dążąc do germanizacji zdobytego obszaru. Jednak nasi przodkowie nie poddawali się i od samego początku zaborów walczyli o utrzymanie polskości.
Jak pracując wspólnie dla dobra ogółu zwyciężyli można przeczytać w zamieszczonych poniżej artykułach autorstwa uczniów klasy siódmej.
Poznań i Wielkopolska w czasach Konstytucji 3 maja. 230 rocznica uchwalenia.
230 lat temu posłowe Sejmu Czteroletniego uchwalili dokument, który miał zreformować nasze państwo, przywrócić mu chwałę i potęgę. To Konstytucja
3 maja. Pierwszy tak postępowy dokument w Europie. Mimo, że nie uratował wtedy naszego państwa przed upadkiem, stał się nadzieją na przyszłość dla pokoleń walczących o odbudowę Polski.
Uczniowie klas szóstych, na zakończenie swojej edukacji w tej klasie, przygotowali prace przypominające tamto wydarzenie.