Prezentacja powstała jako rozszerzenie tematu "Przemiany społeczne i kulturowe w drugiej połowie XX wieku" w klasie 8.Uczniowie skupili się na dwóch tematach " Terroryzm" "Segregacja rasowa w USA"
— Prace Uczniów —
Narodziny Faszyzmu
Faszyzm, który okrutnie wstrząsnął Europą dwudziestego wieku, był masowym ruchem politycznym o charakterze skrajnie nacjonalistycznym, zmierzającym do stworzenia państwa totalitarnego. Powstał w zubożałych krajach europejskich (głównie Włochy i Niemcy) jako protest przeciwko rozstrzygnięciom pierwszej wojny światowej. Faszyzm był ideologią ludzi pokonanych, głęboko rozczarowanych i spragnionych odwetu. Opowiadał się zarówno przeciw: demokracji, pluralizmowi partyjnemu, liberalizmowi, parlamentaryzmowi, kapitalizmowi, ideologii lewicowej, a także chrześcijaństwu.
Narodziny faszyzmu w Niemczech
Nazizm , niemiecka skrajna odmiana faszyzmu, opierająca się na rasizmie, w szczególności na antysemityzmie, czerpiąca z haseł zarówno nacjonalistycznych, jak i socjalnych. Ideologia państwowa w czasie sprawowania władzy w totalitarnych Niemczech przez NSDAP w latach 1933–1945
I wojna światowa
I wojna światowa była w większości wojną pozycyjną , (front zachodni } poprzez zastosowanie karabinów maszynowych i arterii. Aby przełamać linię przeciwnika zaczęto używać samoloty, czołgi oraz gazy bojowe.
Życiorysy Wielkopolan zasłużonych dla Ojczyzny w czasie II Wojny światowej
Warto o tym pamiętać, we wrześniu 1939 roku rozpoczęła się okupacja niemiecka w Wielkopolsce. Fala terroru, która we wrześniu 1939 roku ogarnęła całą Wielkopolskę miała różne przyczyny. Naszym celem jest upamiętnienie osób związanych z wydarzeniami tego czasu. Pokazujemy życiorysy Wielkopolan zasłużonych dla Ojczyzny w czasie II Wojny światowej.
Wehikuł czasu
Prace uczniów klas 8 na podsumowanie działu o II wojnie światowej.
Zadaniem uczniów było wejście w role reportera wojennego i opisanie jednej z bitew II wojny światowej
7 cudów świata starożytnego
Uczniowie klas piątych zapraszają do odwiedzenie jednego z Siedmiu Cudów Świata Starożytnego!
Zadaniem piątoklasistów było stworzenie reklamy biura turystycznego działającego w Milecie 2500 lat temu. Należało przemyśleć trasę wycieczki, atrakcje i transport do jednej z najwspanialszych budowli świata starożytnego. Zapraszamy do podróży w czasie!
Pamiątki rodzinne
Czwartoklasiści odkrywają przeszłość swojej rodziny poprzez rozmowy o historiach związanych z pamiątkami rodzinnymi. Uczniowie przynieśli rozmaite przedmioty: ordery, zdjęcia, elementarze, zeszyty, biżuterię ale i naszych babć i dziadków – np. szydełko. Dzieci przeprowadziły w domu wywiady o przeszłości rodziny – m.in. o zawodach, imionach występujących w rodzinie. Przodkowie naszych uczniów byli świadkami i uczestnikami ważnych wydarzeń w historii m.in. powstania wielkopolskiego i powstania warszawskiego.
Projekt „Antyk w Poznaniu”
W Poznaniu historia znajduje się na wyciągnięcie ręki. Przekonali się o tym uczniowie klas piątych, którzy szukali miejsc nawiązujących do dokonań Rzymian i Greków. Antyczne elementy odnaleźli w kamienicach, budynkach publicznych, kościołach, elementach dekoracji parków i pomnikach.
Dzieła wielkich mistrzów renesansu
W szóstej klasie poznajemy dzieła wielkich mistrzów renesansu. Laura, Natasza, Mateusz, Janek i Robert znaleźli na Łazarzu prawdziwą perełkę - doskonałą kopię Piety Michała Anioła.
Historia Strajku dzieci wrzesińskich
Wielkopolanie walczą o prawo do własnego języka w XIX wieku . Historia Strajku dzieci wrzesińskich .
Strajk rozpoczął się 20 maja 1901 roku po masowej chłoście, jaką nauczyciele szkoły we Wrześni wymierzyli uczniom sprzeciwiającym się nauce religii w j. niemieckim.
Powstanie Wielkopolskie w naszej szkole
Powstanie Wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu i trwało 52 dni, w ciągu których swym zasięgiem objęło całą Wielkopolskę. W tym roku po raz pierwszy rocznica rozpoczęcia zrywu obchodzona była jako święto państwowe.
Uczniowie i nauczyciele Dwudziestki od lat kultywują pamięć o Powstaniu Wielkopolskim i jego bohaterach.
W tym roku włączyli się w akcję Samorządu Województwa Wielkopolskiego "1918 na co dzień". Polegała na wyrażeniu wdzięczności poległym powstańcom poprzez czynność, którą lubią robić i w którą wpisana została liczba 1918 (rok wybuchu Powstania Wielkopolskiego).
Jak wielka była kreatywność Dwudziestkowiczów pokazuje galeria na naszej stronie.
Reportaże dotyczące wojny poza Europą
Zadaniem uczniów klas ósmych było opisanie przebiegu wybranej bitwy stoczonej w trakcie II wojny światowej poza Europą, wskazanie okoliczności bitwy ( miejsce, czas, przeciwnicy), skutków, ciekawostek.
Relacja z pozycji reportera, który przybywa na miejsce bitwy, widzi jej ślady, może porozmawiać z uczestnikami bitwy.
konflikty kolonialne w XIX wieku
Zadanie dla chętnych w klasach siódmych : prezentacja o wybranym konflikcie kolonialnym XIX wieku.
Halloween i Wszystkich Świętych
Jak to się dzieje, że Halloween obchodzone jest w Ameryce, skoro pochodzi z Wielkiej Brytanii i Irlandii? Dotarł tam wraz z migrującymi Irlandczykami i Szkotami, którzy tłumnie przybywali do Stanów Zjednoczonych w XIX wieku. Dzięki zabawnym zwyczajom, uwielbianym zwłaszcza przez dzieci, szybko zaczął być obchodzony w całym kraju.
Wiosna Ludów w Europie
Zgłębiając historię Europy uczniowie klas siódmych przygotowywali artykuły prasowe do sylwestrowego wydania 1848 Herold Magazine London. Niektóre grupy wykazały się dużym talentem dziennikarskim. Strona stworzona z artykułów subiektywnie wybranych ze wszystkich klas przez nauczyciela historii 😊. Pisownia oryginalna.
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej
Najsławniejsi Hetmani Rzeczypospolitej. Praca Maksyma .
Gratulujemy .
Polacy i Żydzi w czasie okupacji
"Ludność polska, zarówno na terenach wcielonych do III Rzeszy, jak i w Generalnym Gubernatorstwie, od pierwszych dni wojny znajdowała się w bardzo ciężkim położeniu. Polityka okupanta niemieckiego zmierzała przede wszystkim do likwidacji elity intelektualnej i przywódczej narodu polskiego, a następnie zniewolenia, maksymalnej eksploatacji i zgermanizowania społeczeństwa polskiego. Terror miał charakter powszechny i masowy."
Idea polityczna XIX wieku
Realizując aktualny materiał lekcji, uczniowie z klas siódmych mieli przygotować krótkie przemówienie w którym zaprezentowaliby wybraną przez siebie ideę polityczną XIX wieku. Wybierali z konserwatyzmu, liberalizmu, socjalizmu i komunizmu. Niektórzy wykazali się doskonalą erudycją. Oto najciekawsze prace: Wojtka z 7b, Oli z 7a i Oskara z 7a.
Tygodniówka z historii PS 1862r
Dostałem zadanie z historii, żeby przenieść się w czasie do jesieni 1862 r. i opisać co się wtedy działo na terenach Królestwa Polskiego. Przyznam się, że nie było to dla mnie łatwe zadanie. Po pierwsze jak cofnąć się tak daleko? Po drugie bałem się, że jeśli uda mi się tam przenieść, to czy powrócę do mojej rzeczywistości? Długo nad tym myślałem i pokonywałem własne rozterki aż nagle przypomniałem sobie o Wehikule Czasu. Odszukałem go i nagle znalazłem się w innej rzeczywistości.
Podróż w czasie-autor Natalia S. VII a
Na dworze świeciło słońce, jeszcze była jesień, ale chłód można było już odczuć. Wydawało się jakby dopiero były wakacje a jeszcze chwilę i będziemy ubierać choinkę. Mama weszła do mojego pokoju i powiedziała:
- Wstawaj śpiochu, jest niedziela, jedziemy na wycieczkę – powiedziała mama podekscytowana.
- Gdzie? – zapytałam
- Niespodzianka, zostajemy w Poznaniu i łykniemy trochę historii – mama mówiła dalej podekscytowana.
W Królestwie Polskim jesienią 1862 autor Antonina Oleksyn 7b
W lutym uczniowie klas siódmych zapoznawali się z dziejami Powstania Styczniowego. Aby lepiej wczuli się w epokę i ćwiczyli tworzenie historycznej narracji, otrzymali zadanie napisania opowieści o wydarzeniach jesieni 1862 roku w królestwie Polskim w przededniu powstania. Praca Tosi była najlepsza.
Husaria Wiktoria Górniak
Chocim-1621r.
Szarża 600 husarzy rozbiła i spędziła z pola bitwy 10.000 żołnierzy armii tureckiej.
Na widok tego sułtan Osman II rozpłakał się z bezsilności.
Husaria Maks Przybylski
Wyraz "usar" pochodzi z języka serbskiego i oznacza konnego rycerza.
Prawdziwym jednak twórcą polskiej husarii był król Stefan Batory. Za jego panowania oddział ten został wyposażony w cięższe uzbrojenie.
Polacy w europejskiej Wiośnie Ludów
Podczas Wiosny Ludów w armiach rewolucyjnych walczyło wielu Polaków. Kierowali się hasłem “Za waszą i naszą wolność”. Wśród nich znaleźli się zarówno polscy oficerowie, którzy po upadku powstania listopadowego udali się na emigrację, jak i artyści. Wielu pełniło funkcje dowódcze w armiach rewolucyjnych.
Praca Husarze Dawid Wolański
Była to najpotężniejsza siłą na ziemi od 1503 do 1776r. NIE ByLI POKONANI PRZEZ 126lat.Do tego że wygrywali tak często wszyscy zaczęli ćwiczyć swe armie lepiej ,i mieli wielką fortunne więc kupowali lepszy sprzęt do następnych bitw [i konie i wyposażenie dla koni i leprze i większe skrzydła].
Prezentacja o husarii Hubert 6c
Przypinano je do zbroi lub siodła. Podobno płoszył konie przeciwników, oraz osłaniał przed arkanami. Niektórzy uważali też że pod czas wojny byłe mało przydatne.
Polacy w Europejskiej Wiośnie Ludów
Adam Mickiewicz
Powstanie z inicjatywy Adama Mickiewicza legionów we Włoszech (1849r. 29 Marca)
Walki legionów (Mickiewicza) w obronie Rzymu (1849r.)
Husaria Bartek
Husarskie konie miały być zdrowe, mało wymagające, bardzo szybkie, a przede wszystkim masywne oraz zdolne do długotrwałego wysiłku. Większość koni, jakie trafiały w szeregi husarii, hodowano na terenach Rzeczypospolitej.